دوره آموزش آنلاین پیشرفته بورس

بورس بازاری است که در ان دارایی های واقعی (انواع کالا) و دارایی های مالی(سهام و اوراق مشارکت) مورد معامله قرار می گیرد.

در ایران 4 نوع بورس وجود دارد.

  • بورس اوراق بهادار
  • فرابورس
  • بورس کالا
  • بورس انرژی

بورس اوراق بهادار

بورس اوراق بهادار بازاری متشکل و رسمی است که در آن قیمت گذاری ، خرید و فروش سهام شرکت ها یا اوراق قرضه دولتی تحت ضوابط و قوانین و مقررات خاصی صورت میگیرد.

فرابورس

بازار فرابورس را ( OTC ) که مخفف ( Over The Counter ) می باشد نیز گفته می شود و در تعریف جهانی فرابورس می توان گفت که سهام شرکت‌هایی که شفافیت کافی یا وضعیت سودآوری مناسب ندارند.

در بازار سوم فرابورس شرکت‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند و به وسیله‌ی رنگِ تابلو دسته بندی میشوند:

تابلوی زرد: دامنه نوسان این شرکت‌ها ۳٪ است.

تابلوی نارنجی: دامنه نوسان این شرکت‌ها ۲٪ است.

تابلوی قرمز: دامنه نوسان این شرکت‌ها ۱٪ است.

بورس کالا

همان طور که از نام بورس کالا پیداست، شما می‌توانید در این بازار سهام کالاهای مختلف را بخرید. در واقع بورس کالا، بازار منسجمی است که تعداد زیادی از عرضه‌کنندگان، کالای خود را عرضه می‌کنند و کالای مربوطه پس از بررسی‌های کارشناسی و قیمت‌گذاری توسط کارشناسان بورس کالا، به خریداران عرضه می‌شود. در این بازار معمولاً کالاهای خام و فرآوری نشده مانند فلزات، پنبه، گندم، برنج، زعفران و داد و ستد می‌شوند. یکی از مزایای بورس کالا، وجود نهادهای نظارتی و تنظیم‌کننده بازار است که به این ترتیب تمامی تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و تاجرین کالا، از مزایای قوانین و مقررات حاکم بر بورس برخوردار می‌شوند.

بورس انرژی

بورس انرژی به عنوان یک بورس کالایی است که امکان انجام معاملات حامل‏‌های انرژی و اوراق بهادار مبتنی بر کالاهای مذکور در آن وجود دارد. منظور از حامل­های انرژی نفت، گاز، برق و سایر حاملهای انرژی است.

آیا میتوان به درآمد ثابت در بورس رسید؟

پاسخ به این سوال به سرمایه اولیه و نحوه عملکرد سرمایه گذار وابسته است، همچنین:

- این حرفه هم مانند هر حرفه دیگری، هم نیاز به مهارت و هم تخصیص زمان دارد.

- وجه تمایز این حرفه آنجاست که مهارت، “اهرم” کسب درآمد شما خواهد بود، تخصص بیشتر بازدهی بالاتری به همراه دارد.

- در کنار تایم معاملاتی بازار، لازم است پیگیر عوامل اقتصادی موثر بر شرکت ها باشید تا بتوانید فرصت‌های سرمایه گذاری را شناسایی کنید.

- هرچقدر بیشتر برای فهم این بازار زمان بگذارید، هوشمندتر می‌شوید و بازار به سرمایه گذاران هوشمند خود بازدهی بیشتری می‌دهد.

- بورس شغلی است که نیازی ندارد در زمان و مکان مشخصی حاضر شوید و این مورد نیز بر جذابیت‌های آن می‌افزاید.

سود در بورس

همه افراد برای پولی که بدست آوردند زحمت کشیدند و برای آن ارزش قائل هستند و حفظ سرمایه و انجام معاملات سودمند هدف اصلی سرمایه گذاران است ولی راه هایی وجود دارد که ریسک سرمایه گذاری را کاهش دهید و اگر تصمیم دارید که در بورس سرمایه‌گذاری کنید و به‌ دنبال بالاترین تضمین ممکن هستید، باید توجه داشته باشید که بهترین سود به انتخاب شخص شما بستگی دارد مانند انتخاب شما در کارگزار، صندوق سرمایه گذاری، نوع صندوق سرمایه گذاری، نوع سرمایه‌گذاری، مشاور مالی و استراتژی که انتخاب می‌کنید و...

سود سرمایه گذاری در بورس به تغییرات قیمت سهام شرکت‌ها بستگی دارد و این تغییرات قیمت هم وابسته به عرضه و تقاضای بازیگران بورس می باشد.