دستگاه سابلیمیشن

دستگاه‌های چاپ سابلیمیشن از جدیدترین نسل دستگاه‌های چاپ باقابلیت چاپ دیجیتال هستند.سیستم چاپ سابلیمیشن بر پایه حرارت می‌باشد.به این شکل که طرح موردنظر ابتدا بر روی کاغذ سابلیمیشن به‌وسیله پرینتر و یا پلاتر چاپ می‌شود و سپس به‌وسیله دستگاه چاپ سابلیمیشن طرح موردنظر که بر روی کاغذ چاپ‌شده بر روی سطح موردنظر چاپ می‌شود.

اصولاً فرآیند سیستم چاپ سابلیمیشن بر اساس عمل تصعید صورت می‌پذیرد(معنی واژه sublimation تصعید می‌باشد)

با توجه به این موضوع که عملیات چاپ به‌صورت حرارتی صورت می‌پذیرد کیفیت و ماندگاری چاپ بسیار بالا می‌باشد و به‌هیچ‌عنوان کمرنگ نشده و از کیفیت آن کاسته نخواهد شد.

انواع دستگاه‌ سابلیمیشن

دستگاه‌های چاپ سابلیمیشن با توجه به نیاز مشتریان دارای انواع مختلفی می‌باشد.از سیستم چاپ سابلیمیشن در بسیاری از صنعت‌ها استفاده می‌شود و با توجه به نیازهای مشتریان،کارخانه‌های تولیدکننده دستگاه‌های متنوعی را طراحی و تولید کرده‌اند.این دستگاه‌ها به دودسته چندکاره و تک‌کاره تقسیم می‌شوند.

دستگاه‌های تک‌کاره صرفاً به جهت تولید محصولی خاص طراحی‌شده‌اند.مثلاً دستگاه چاپ لیوان فقط عملیات چاپ روی سطوح استوانه‌ای و مخروطی نظیر انواع لیوان سرامیکی و پلیمری و شیشه‌ای و قمقمه را انجام می‌دهد و توانایی چاپ روی سطوح صاف مانند تی‌شرت و کلاه و بشقاب را ندارد.

یا اینکه دستگاه چاپ سطوح صاف که از آن به‌عنوان دستگاه چاپ تی‌شرت یاد می‌شود،فقط توانایی چاپ روی سطوح صاف نظیر:کاشی و سنگ و تی‌شرت و پرچم و شال و پد موس و غیره را دارد و توانایی چاپ روی سطوح دیگری که دارای اشکال هندسی متفاوت هستند را ندارد.

باز همین دستگاه‌های تک‌کاره نیز دارای انواع مختلفی هستند،مثلاً دستگاه چاپ 5 قالب لیوان عملاً فقط چاپ روی لیوان و سطوح استوانه‌ای و مخروطی را انجام می‌دهد ولی توانایی چاپ 5 لیوان به‌صورت هم‌زمان را دارا می‌باشد.

یا اینکه دستگاه‌های چاپ سطوح صاف دارای انواع مختلفی ازلحاظ ابعاد چاپ و سیستم باز و بسته شدن پرس دارند.

و اما دستگاه‌های چاپ چندکاره قابلیت چاپ روی انواع سطوح مختلف با اشکال هندسی متفاوت را دارا می‌باشند.دستگاه‌هایی نظیر دستگاه 6 قالبِ و 8 قالبِ سابلیمیشن جزء دستگاه‌های چندکاره محسوب می‌شوند و همچنین دستگاه چاپ سه‌بعدی سابلیمیشن نیز قابلیت چاپ عکس روی سطوح مختلف در اشکال هندسی مختلف را دارا می‌باشد و مزیت‌ها و معایبی نیز نسبت به دستگاه‌های چاپ 6قالب(6کاره)و 8قالب(8کاره) دارا می‌باشد.

روش کار دستگاه‌ سابلیمیشن

در سیستم چاپ سابلیمیشن عملیات چاپ به‌صورت دومرحله‌ای صورت می‌پذیرد.یعنی اینکه ابتدا طرح موردنظر به‌وسیله پرینتر یا پلاتر بر روی کاغذ مخصوص سابلیمیشن چاپ‌شده و سپس به‌وسیله دستگاه چاپ سابلیمیشن بر روی سطح موردنظر چاپ می‌شود.

اما با توجه به این موضوع که اشکال هندسی محصولات با یکدیگر متفاوت می‌باشند و جنس محصولات نیز متغیر هستند دما و زمان چاپ هر یک از محصولات نیز متفاوت خواهد بود.همچنین در دستگاه‌های چندکاره سابلیمیشن نیاز به تعویض قالب برای انواع محصولات می‌باشد که البته کار بسیار ساده‌ای است.

شرکت چاپ نو کلیه آموزش‌های عملی کار با انواع دستگاه‌های چاپ را به‌صورت کلیپ بر روی دی‌وی‌دی تقدیم مشتریان عزیز می‌کند.همچنین آموزش‌ها از طریق کانال تلگرام و وب‌سایت آپارات و وب‌سایت چاپ نو قابل‌مشاهده می‌باشد.