انواع قطعات دستگاه‌ سابلیمیشن

دستگاه‌های چاپ سابلیمیشن دارای قطعات مختلفی می‌باشد.ولی اصلی‌ترین قطعات آن‌که در تمامی دستگاه‌های سابلیمیشن وجود دارند(به‌استثنای دستگاه چاپ سه‌بعدی سابلیمیشن) به شرح زیر می‌باشند:

1- یونیت کنترلر:

وظیفه این قطعه کنترل دما و زمان می‌باشد و به‌وسیله برق شهری تغذیه می‌شود.همچنین برنامه‌ای که از جانب کاربر به دستگاه داده می‌شود در این قطعه ذخیره می‌گردد.یونیت کنترلر دستگاه سابلیمیشن در مقابل نوسان برق حساس هستند و حتماً پیشنهاد می‌شود که از محافظ برق استفاده شود.در دستگاه‌های چاپ چند قالبِ سابلیمیشن سوکت هر قالب به این قسمت متصل می‌گردد.این قطعه دارای سیستم آلارم(هشدار)چاپ بوده و با برنامه‌ای که به آن داده می‌شود زمان چاپ هر یک از محصولات را اعلام می‌کند.

2-لوله تنظیم ارتفاع چرخش دستگاه:

در دستگاه‌های چاپ 6کاره و 8کاره سابلیمیشن و پرس‌های سطح صاف سابلیمیشن این قطعه کاربرد فراوانی دارد.به‌وسیله این پیچ می‌توان سطح هیتر دستگاه را بالا یا پایین کرد.مثلاً ضخامت سطوحی مثل کارت ویزیت و ام دی اف متفاوت است و برای اینکه ارتفاع هیتر را تغییر دهیم از این پیچ گردان استفاده می‌کنیم.

وظیفه دیگر این لوله فراهم آوردن امکان چرخش سطح بالایی دستگاه به‌صورت افقی می‌باشد که تسلط کار را بالا می‌برد.این قابلیت در دستگاه‌های تک‌کاره چاپ سطوح صاف وجود ندارد .نکته مهم در استفاده از این پیچ این است که قبل از انجام عملیات پرس باید فشار موردنظر اعمال گردد و اگر پس از عملیات پرس پیچ تنظیم فشار را بچرخانیم فشار وارده بر روی آن ممکن است که به‌مرورزمان به قطعه آسیب وارد کند.

3-بدنه و اسکلت اصلی دستگاه:

تمامی قطعات شامل قالب‌ها و یونیت کنترلر و صفحه زیرین دستگاه بر روی بنده و اسکلت اصلی دستگاه قرار می‌گیرند.کارخانه‌های متفاوت سازنده از متریال های مختلفی در ساخت اسکلت اصلی دستگاه استفاده می‌کنند که تأثیر مستقیم بر روی کیفیت نهایی محصول دارد.

4-دستگیره اهرم فشار:

این دستگیره در دستگاه‌های پرس سطوح صاف دستی و مغناطیسی(نیمه اتوماتیک)وجود دارد و به‌وسیله آن فشار لازم بر روی سطح موردنظر به‌صورت عمودی اعمال می‌شود.به علت مکانیزم این دستگاه با واردکردن نیروی بسیار کم نیز می‌توان این اهرم را بست و یا باز کرد.بر روی این دستگیره روکشی پلاستیکی وجود دارد.

5-هیتر و یا کلمپ دستگاه:

اصلی‌ترین و مهم‌ترین قطعه دستگاه‌های چاپ سابلیمیشن هیتر یا کلمپ دستگاه می‌باشد.عملیات چاپ را این قطعه انجام می‌دهد و کیفیت متریال و همچنین سطح صاف و یکدست آن بر روی کیفیت نهایی محصول چاپ‌شده تأثیر مستقیم دارد.

بزرگ‌ترین ضعف هیتر های دستگاه‌های چاپ سابلیمیشن عدم وجود پارچه نسوز می‌باشد که باعث برق افتادن روی پارچه می‌شود.همچنین سطح بعضی از هیترهای دستگاه‌های متفرقه چاپ سابلیمیشن ناصاف است که باعث به وجود آمدن ناهماهنگی و کمرنگ و پررنگ شدن چاپ محصول درجاهای مختلف محدوده چاپ‌شده می‌شود.

ابعاد هیتر های سطح صاف با توجه به دستگاه‌های مختلف متفاوت هست.ابعاد هیتر دستگاه‌های 6 و 8 کاره 28 در 38 سانتی‌متر و در ابعاد بزرگ‌تر 38 در 38 و 40 در 60 و 60 در 80 و ابعاد بزرگ‌تر نیز موجود می‌باشد.

6-کفه زیرین دستگاه:

محصولات قابل‌چاپ بر روی این قسمت قرارداده می‌شوند و بر روی این سطح پدی از جنس سیلیکون نسوز وجود دارد که باعث می‌شود فشار و دمای یکسانی از بالا به محصول موردنظر وارد شود.همچنین برای چاپ برخی از محصولات مثل کاشی می‌توان محصول را به‌صورت برعکس بر روی کفه زیرین دستگاه قرارداد به این دلیل که این لایه سیلیکونی باعث می‌شود که فشار یکنواختی به سطح محصول وارد شود.این قسمت از دستگاه از پایین به‌وسیله پیچ به اسکلت اصلی دستگاه متصل است و برای نصب قالب کلاه در دستگاه‌های چاپ 6کاره و 8کاره نیاز به جابجایی پیدا می‌کند.

7-قالب لیوان 11oz (موجود در دستگاه‌های چاپ 6 کاره و 8کاره):

این قالب برای چاپ سطوح استوانه‌ای و عمدتاً لیوان با قطر زیاد استفاده می‌شود.اصطلاح 11oz بیانگر مقدار حجم لیوآن‌های متداولی است که به‌وسیله این قالب چاپ می‌شوند.به‌وسیله این قالب می‌توان عملیات چاپ روی انواع لیوان سرامیکی نظیر لیوان سفید سرامیکی،لیوان دسته و داخل رنگی سرامیکی،انواع لیوان پلیمری،لیوان شیشه‌ای مات و براق و قلک را انجام داد.

8-قابل فنجان 6oz(موجود در دستگاه‌های چاپ 6 کاره و 8 کاره):

این قالب نیز به جهت چاپ سطوح استوانه‌ای به قطر کمتر از لیوان می‌باشد.به‌وسیله این قالب می‌توان عملیات چاپ را روی انواع فنجان و قمقمه انجام داد.

9-قالب کلاه (موجود در دستگاه‌های چاپ 6 کاره و 8 کاره):

این قالب تنها قالب دوتکه دستگاه‌های چاپ سابلیمیشن است.قسمت پایینی این قالب به‌جای کفه زیرین دستگاه بر روی اسکلت دستگاه نصب می‌شود.چاپ انواع کلاه نقاب‌دار و آفتاب‌گیر بر عهده این قطعه می‌باشد.

10-قالب بشقاب کوچک (موجود در دستگاه چاپ 6 کاره و 8 کاره):

به‌وسیله این قالب می‌توان عملیات چاپ روی بشقاب‌های پیش‌دستی را انجام داد.

11-قالب بشقاب بزرگ (موجود در دستگاه چاپ 6 کاره و 8 کاره):

به‌وسیله این قالب می‌توان عملیات چاپ روی بشقاب‌های بزرگ را انجام داد.

12-قالب مخروطی کوچک(موجود در دستگاه 8 کاره):

به‌وسیله این قالب می‌توان روی سطوح مخروطی سایز کوچک عملیات چاپ را انجام داد.لیوان مخروطی کوچک عمومی‌ترین محصول این قالب می‌باشد.

13-قالب مخروطی بزرگ(موجود در دستگاه 8 کاره):

به‌وسیله این قالب می‌توان روی سطوح مخروطی سایز بزرگ عملیات چاپ را انجام داد.لیوان مخروطی بزرگ عمومی‌ترین محصول این قالب می‌باشد.