سَلَامٌ عَلَى آلِ یس ...

سَلَامٌ عَلَى آلِ یس، ذَلِکَ هُوَالْفَضْلُ الْمُبِینُ، وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ*، لِمَنْ یَهْدِیهِ صِرَاطَهُ الْمُسْتَقِیمَ...

سَلَامٌ عَلَى آلِ یس ...

سَلَامٌ عَلَى آلِ یس، ذَلِکَ هُوَالْفَضْلُ الْمُبِینُ، وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ*، لِمَنْ یَهْدِیهِ صِرَاطَهُ الْمُسْتَقِیمَ...

سَلَامٌ عَلَى آلِ یس ...

حَدِّثُوا عَنَّا وَ لَا حَرَجَ:
عَن مولانا الإمام جعفر الصادق صلوات الله علیه:
حَدِّثُوا عَنَّا وَ لَا حَرَجَ، رَحِمَ اللَّهُ مَنْ أَحْیَا أَمْرَنَا.
بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏2، ص: 151
مولای ما حضرت امام جعفر صادق صلوات الله علیه فرمود:
از ما حدیث نقل کنید و احساس سختى نکنید. خدا رحمت کند کسى را که امر ما را زنده بدارد.

  • ۰
  • ۰

پرهیز


عناوین اصلی: معنای پرهیز، تشویق به پرهیز، آنچه درباره مدّت پرهیز بیمار، روایت شده است، دو نفر همیشه مریض اند.

معنای پرهیز

قالَ سَیِّدُنا وَ مَولانا الإمام الکاظم صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ:لَیسَ الحِمیَهُ أن تَدَعَ الشَّی ءَ أصلًا لا تَأکُلَهُ، و لکِنَّ الحِمیَهَ أن تَأکُلَ مِنَ الشَّی ءِ و تُخَفِّفَ.
الکافی، ج 8، ص 291، ح 443 عن موسی بن بکر، بحار الأنوار، ج 62، ص 142، ح 11.
مولا و آقای ما حضرت امام کاظم صلوات الله علیه فرمود:پرهیز، آن نیست که چیزی را به کلّی وا بگذاری و هیچ نخوری؛ بلکه پرهیز، آن است که از چیزی بخوری، امّا کم بخوری.

قالَ سَیِّدُنا وَ مَولانا الإمام الرضا صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ:لَیسَ الحِمیَهُ مِنَ الشَّی ءِ تَرکَهُ، إنَّمَا الحِمیَهُ مِنَ الشَّی ءِ الإِقلالُ مِنهُ.
عیون أخبار الرضا صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ ، ج 1، ص 309، ح 72، معانی الأخبار، ص 238، ح 1 کلاهما عن إسماعیل الخراسانی، مکارم الأخلاق، ج 2، ص 180، ح 2467 عن الإمام الصادق صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ ،بحار الأنوار، ج 62، ص 140، ح 1.
مولا و آقای ما حضرت امام رضا صلوات الله علیه فرمود:پرهیز از یک چیز، وا گذاردن آن نیست. پرهیز از یک چیز، تنها کم خوردن از آن است.

الفقه المنسوب للإمام الرضا صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ: أروی عَنِ العالِمِ صلوات الله علیه أنَّهُ قال:... رَأسُ الحِمیَهِ الرِّفقُ بِالبَدَنِ.
الفقه المنسوب للإمام الرضا صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ ، ص 340، بحار الأنوار، ج 62، ص 141، ح 4.
الفقه المنسوب للإمام الرضا صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ: از عالِم (امام کاظم صلوات الله علیه) روایت می کنم که فرموده است: «سرآمد پرهیزها، مدارا با بدن است».

قالَ سَیِّدُنا وَ مَولانا الإمام الکاظم صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ:لَیسَ مِن دَواءٍ إلّا و هُوَ یُهَیِّجُ داءً، و لَیسَ شَی ءٌ فِی البَدَنِ أنفَعَ مِن إمساکِ الیَدِ إلّا عَمّا یُحتاجُ إلَیهِ.
الکافی، ج 8، ص 273، ح 409 عن عثمان الأحول، بحارالأنوار، ج 62، ص 68، ح 18.
مولا و آقای ما حضرت امام کاظم صلوات الله علیه فرمود:هیچ دارویی نیست که دردی را بر نینگیزد، و هیچ چیزی برای بدن، سودمندتر از آن نیست که جز از آنچه بِدان نیاز دارد، دست بشوید.


تشویق به پرهیز

قالَ رَسولُ الله صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ وَ آلِه:المَعِدَهُ بَیتُ کُلِّ داءٍ، وَ الحِمیَهُ رأسُ کُلِّ دَواءٍ.
طبّ النبیّ صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ وَ آلِه ، ص 2.
حضرت رسول صلوات الله علیه و آله فرمود:معده، خانه همه دردهاست و پرهیز، ریشه همه درمان ها.

قالَ رَسولُ الله صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ وَ آلِه:الحِمیَهُ رَأسُ الدَّواءِ، وَ المَعِدَهُ بَیتُ الدّاءِ، و عَوِّدوا کُلَّ جِسمٍ مَا اعتادَ.
عوالی اللآلی، ج 2، ص 30، ح 72 کلاهما نحوه.
حضرت رسول صلوات الله علیه و آله فرمود:پرهیز، سرآمد درمان، و معده، خانه درد است. هر بدنی را به همان که بدان خو می گیرد، عادت دهید.

قالَ سَیِّدُنا وَ مَولانا الإمام علیّ صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ:المَعِدَهُ بَیتُ الأَدواءِ، وَ الحِمیَهُ رَأسُ الدَّواءِ، و عَوِّد کُلَّ بَدَنٍ مَا اعتادَ. لا صِحَّهَ مَعَ النَّهَمِ.
الدعوات، ص 77، ح 186، مکارم الأخلاق، ج 2، ص 180، ح 2468 عن العالم صلوات الله علیه نحوه و لیس فیه« لا صحّه مع النهم»، بحار الأنوار، ج 62، ص 268، ح 2.
مولا و آقای ما حضرت امام علی صلوات الله علیه فرمود:معده، خانه دردهاست و پرهیز، سرآمد درمان. هر بدنی را به همان که بدان خو می گیرد، عادت دهید. با پُرخوری، تندرستی ای نخواهد بود.

سَیِّدُنا وَ مَولانا الإمام الصادق صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ لِلطَّبیبِ الهِندِیِّ: إنَّ ما مَعی خَیرٌ مِمّا مَعَکَ... أستَعمِلُ ما قالَهُ رَسولُ اللّهِ صلوات الله علیه و آله و أعلَمُ أنَّ المَعِدَهَ بَیتُ الدّاءِ، وَ الحِمیَهَ هِیَ الدَّواءُ، و اعَوِّدُ البَدَنَ مَا اعتادَ.
الخصال، ص 512، ح 3، علل الشرائع، ص 99، ح 1، المناقب لابن شهرآشوب، ج 4، ص 260 کلّها عن الربیع صاحب المنصور، بحار الأنوار، ج 10، ص 205، ح 9.
مولا و آقای ما حضرت امام صادق صلوات الله علیه خطاب به طبیب هندی: من برتر از آنچه تو همراه داری، به همراه دارم .... آنچه را پیامبر خدا فرموده است، به کار می گیرم و می دانم که معده، خانه همه دردها و پرهیز، یگانه درمان است. نیز بدن را بر آنچه بدان خو می گیرد، عادت می دهم.

قالَ سَیِّدُنا وَ مَولانا الإمام علیّ صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ:مَن لَم یَصبِر عَلی مَضَضِ الحِمیَهِ، طالَ سُقمُهُ.
غرر الحکم، ح 9210، عیون الحکم و المواعظ، ص 431، ح 7406.
مولا و آقای ما حضرت امام علی صلوات الله علیه فرمود:هر کس بر سختیِ پرهیزْ صبر نکند، ناتن درستی اش به درازا می انجامد.

قالَ سَیِّدُنا وَ مَولانا الإمام علیّ صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ:صَلاحُ البَدَنِ الحِمیَهُ.
غرر الحکم، ح 5793، عیون الحکم و المواعظ، ص 303، ح 5388.
مولا و آقای ما حضرت امام علی صلوات الله علیه فرمود:پرهیز، مایه درستیِ تن است.

قالَ سَیِّدُنا وَ مَولانا الإمام علیّ صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ:لا تُنالُ الصِّحَّهُ إلّا بِالحِمیَهِ.
غرر الحکم، ح 10605، عیون الحکم و المواعظ، ص 533، ح 9750.
مولا و آقای ما حضرت امام علی صلوات الله علیه فرمود:تندرستی، جز با پرهیز، به دست نمی آید.


آنچه درباره مدّت پرهیز بیمار، روایت شده است

معانی الأخبار: عَن جَعفَرِ بنِ إسماعیلَ عَن رَجُلٍ عَن أبی عَبدِ اللّهِ صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ قالَ: سَأَلتُهُ: کَم یُحمَی المَریضُ؟
فَقالَ: دِبقاً.
فَلَم أدرِ کَم «دِبقاً»! فَسَأَلتُهُ.
فَقالَ: عَشَرَهُ أیّامٍ.
معانی الأخبار، ص 238، ح 1، بحار الأنوار، ج 62، ص 141، ح 1.
معانی الأخبار از جعفر بن اسماعیل، از مردی، در گفتگو با امام صادق صلوات الله علیه: از ایشان پرسیدم: بیمار، چند روز، پرهیز داده می شود؟
فرمود: «یک دِبْق».
من نمی دانستم دِبق چیست. از همین روی، در این باره از ایشان پرسیدم.
فرمود: «ده روز».

طبّ الأئمّه صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِم: عَن یَعقوبَ بنِ یَزیدَ عَن بَعضِ رجِالِهِ عَن أبی عَبدِ اللّهِ صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ قالَ: الحِمیَهُ أحَدَ عَشَرَ دیناً، فلا حِمیَهَ.
قالَ: مَعنی قَولِهِ «دیناً» کَلِمَهٌ رومِیَّهٌ، یَعنی: أحَدَ عَشَرَ صَباحاً.
طبّ الأئمّه صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِم لابنی بسطام، ص 59، بحار الأنوار، ج 62، ص 142، ح 8.
طبّ الأئمّه صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِم به نقل از یعقوب بن یزید، از یکی از مردانش، از امام صادق صلوات الله علیه: «پرهیز، یازده" دین" است و از آن پس، پرهیزی نیست».
مؤلّف طبّ الأئمّه صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِم گفته است: «دین»، یک واژه رومی و به معنای «یازده روز» است.

قالَ سَیِّدُنا وَ مَولانا الإمام الصادق صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ:لا تَنفَعُ الحِمیَهُ لِمَریضٍ بَعدَ سَبعَهِ أیّامٍ.
الکافی، ج 8، ص 291، ح 442، طبّ الأئمّه صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِم لابنی بسطام، ص 59 کلاهما عن الحلبی، بحار الأنوار، ج 62، ص 141، ح 7.
مولا و آقای ما حضرت امام صادق صلوات الله علیه فرمود:پرهیز، پس از هفت روز، برای بیمار، سودی ندارد.


دو نفر همیشه مریض اند

قال مولانا الإمام الرّضا صلوات الله علیه:

اثْنَانِ عَلِیلَانِ أَبَداً صَحِیحٌ مُحْتَمٍ وَ عَلِیلٌ مُخَلِّطٌ .

بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏59، ص: 141
الفقه المنسوب إلى الإمام الرضا علیه السلام، ص: 340
کشف الغمة فی معرفة الأئمة (ط - القدیمة)، ج‏2، ص: 350

مولای ما حضرت امام رضا صلوات الله علیه فرمود:
 دو کس همیشه بیمارند:
انسان سالمی که پرهیز می کند و انسان بیماری که پرهیز ندارد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی